O Cywilizacji słyszał zapewne każdy gracz komputerowy. Szósta odsłona słynnej Cywilizacji udowadnia, że w dalszym ciągu można dodać do gry coś nowego.

Najlepsza odsłona całej serii?

Cywilizacja to seria strategicznych gier, które w głównej mierze polegały na rozwijaniu konkretnych cywilizacji. Następowało to w wyniku zakładania miast, szkolenia jednostek, budowy obiektów oraz podboju innych ludów. Charakterystyczną cechą jest władanie określonym narodem od czasów jego powstania po niedaleką przyszłość. Sid Meier’s Civilization VI jest w dosłownym słowa tego znaczeniu następczynią piątej części. To gra, która okazuje się być ewolucją pomysłów i rozwiązań, jakie narodziły się na podstawie piątej części kultowej gry.

Cała seria wyróżnia się tym, że poszczególne części zaczynają wszystko od nowa. Rozwiązania poprzednich części zostają zapominane i wprowadzane w płatnych dodatkach. Szóstka zmienia całkowicie tę filozofię, bowiem nowości zastosowane w części poprzedniej, tutaj w dalszym ciągu pozostają. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nowa odsłona nie posiada daleko idących zmian. Wszystko zmienia się w trakcie dłuższej rozgrywki. Im dłużej prowadzimy rozgrywkę, tym wyraźniej widać, kolejne wprowadzone przez twórców zmiany. Z piątej części pozostały szlaki handlowe, archeologia, turystyka, a także kulturowy cel zwycięstwa, religia oraz szpiegostwo. Niektóre z tych rozwiązań zostały w szóstej części zdecydowanie usprawnione.

Rozwój miast w Civilization VI

W przypadku zmian, jakie zostały wprowadzone, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na nowy model rozwoju miast. Opiera się on na dzielnicach, które budowane są wokół centrum konkretnej metropolii. Możemy wybierać spośród kilku dostępnych dzielnic – przemysłowej, naukowej, biznesowe lub rozrywkowej. Każda z nich to osobny heks na mapie, w tym obszarze budujemy powiązane z danym dystryktem budynki np. biblioteka, uniwersytet czy bank. Od tej części, większość budynków stawiamy na otaczających miasto polach, a nie w obrębie murów. Lokacja również okazuje się ważna, gdyż w określonych obszarach stawiamy cuda świata, niektóre z nich muszą znajdować się w pobliżu danej dzielnicy. Wszystko wpływa na nabranie charakteru przez tworzone przez nas miasta. Warto pamiętać, by rozwijać je w sposób, który zablokuje nam dostępu do danego cuda świata. Nie możemy cofnąć się, gdy rozpoczniemy budować dany dystrykt.

Nowy system technologii

Sid Meier’s Civilization VI wprowadza nowy system rozwoju technologii. W tej odsłonie mamy bowiem dwa osobne drzewka, zamiast jednego klasycznego. Istnieją pomiędzy nimi pewne zależności, ale jedno drzewo dotyczy rozwoju praktycznego, a drugie teoretycznego. Dokładniej, jedno miejsce to nowe urządzenia, a drugie- idee. Jeden rozwój jest napędzany tak jak w poprzedniej wersji, czyli punktami wynalazków, biblioteki i uniwersytetami. Drugi natomiast teatrami, dziełami sztuki i kulturą. Nawet, gdy na początku nastawiamy się na osiągnięcie konkretnego zwycięstwa, oba drzewka musimy rozwijać na równym poziomie. Wygrać rozgrywkę możemy w wieloraki sposób- można założyć kolonię na Marsie, zdominować cały glob bądź go po prostu podbić. Musimy ciągle bronić się przed konkurencją, dlatego nie powinniśmy zapominać o wszystkich metodach prowadzących do zwycięstwa.

Rola planowania w Civilization VI

Planowanie w tej części gry występuje na każdym etapie prowadzonej rozgrywki. Pojawia się od samego początku, a nie od okresu renesansu. Trzeba rozważyć wiele posunięć, jak chociażby rozwój technologii czy idei. Każda technologia posiada specyficzny warunek, którego spełnienie wiąże się z dwukrotnie szybszym opracowaniem. Gracze będą mogli rozwijać się w znacznie szybszym tempie, jeśli od początku zajmą się planowaniem i spełnianiem konkretnych warunków. W tej odsłonie pojawia się także zupełnie nowe planowanie przestrzenne. W poprzednich częściach, kiedy wybieraliśmy miasto, mieliśmy do podjęcia tylko jedną decyzję- najlepsze miejsce na podstawie kilku istotnych czynników. Teraz nastąpiły lekkie zmiany. W związku z pojawieniem się dzielnic, w głowie musimy mieć od początku cały przyszły rozwój naszej cywilizacji. Postawienie dzielnic w konkretnym polu spowoduje, że zostanie ono całkowicie wyłączone z przychodu surowców naturalnych. Podobnie sprawa się tyczy cudów świata, które muszą zostać wzniesione w odpowiednich warunkach. Z jednej strony potencjalny gracz może przerazić się tego odległego planowania, ale z drugiej- cała rozgrywka zachwyca głębią rozbudowania.

Kolejne zmiany

W szóstej części Cywilizacji zastosowano zamianę robotników na budowniczych. Nowy sposób działania jednostki budowniczego pozwala na usprawnienie heksów o kopalnie, obozy, farmy, plantacje i wiele innych. Otrzymuje ograniczoną ilość akcji, a po jej wykonaniu ulega zlikwidowaniu. Każde ulepszenie jest tworzone w sposób natychmiastowy. Wpływa to na znaczne ciekawsze rozwijanie terenów wokół miast.

Zmianie uległ też sam system dotyczący państw-miast. Posiadają one obecnie unikalną możliwość, którą uzyskujemy, gdy stajemy się suwerenem. Jest to np. możliwość kupowania niektórych budynków za punkty wiary, można je wykorzystać nawet, gdy nie ustanowiliśmy własnej religii.

Przejrzysta stała się również dyplomacja. W niektórych przypadkach w bardzo prosty sposób można przejrzeć osobowości innych „komputerowych” przywódców, wpływa ona na ich zachowanie w czasie niektórych rozgrywek. Mamy możliwość sprawdzenia co tak naprawdę wpływa na poziom naszych stosunków dyplomatycznych z innymi cywilizacjami. Sama gra udziela nam wskazówki, dlatego łatwo jest utrzymywać dobre stosunki z komputerowymi graczami. Dzięki temu rozgrywka stała się odrobinę łatwiejsza, zaprzyjaźniając się z sąsiadem, zmniejszamy zagrożenie wypowiedzeniem z jego strony wojny. Dlatego w większości wypadków w późniejszej rozgrywce można z łatwością uniknąć konfliktów.

Wymagająca poprawy sztuczna inteligencja

Choć Sid Meier’s Civilization VI jest najpiękniejszą i najlepiej skonstruowaną odsłoną kultowej gry, to wcale nie oznacza to, że została całkowicie pozbawiona wad. Na zdecydowany minus zasługuje tutaj zastosowana sztuczna inteligencja. Już od samego początku, podejmowane przez komputerowego gracza czynności są bardzo nieporadne. Rozgrywka traci sens, kiedy nasz przeciwnik otrzymuje zdecydowane większe bonusy oraz zaczyna jawnie oszukiwać. Pomimo tego, że szósta część jest poprawioną wersją piątki, to przeciwnicy komputerowi w dalszym ciągu nie wyróżniają się szczególnym sprytem i przenikliwością. Sztuczna inteligencja nie poradziła sobie dobrze również w przypadku mapy podzielonej na wiele mniejszych części (wysyła swoje jednostki do miejsca bez żadnego celu).

Podsumowanie

ZALETY WADY
Doskonałe świeże pomysły Nieporadna sztuczna inteligencja
Zwiększony poziom komplikacji Zdecydowanie za mało nowości jak na najnowsza odsłonę
Kluczowe długofalowe planowanie
Oprawa audiovideo
Morderczy barbarzyńcy
Najbardziej kompletna wersja w dniu premiery
Przejrzysta dyplomacja

Polecane komputery do Sid Meier’s Civilization VI


Sid Meier’s Civilization VI – recenzja, wady i zalety
5 (100%) 1 vote