Spis treści
Life is Strange jest epizodyczną komputerową grą przygodową, która stworzona została na bazie fikcji interaktywnej. Za produkcję odpowiada Dontnod Entertainment, a wydaniem zajął się Square Enix. Cała gra opiera się na pięciu odcinkach, które wydawane były w odstępie czasowym dwóch miesięcy. Pierwszy odcinek, Chrysalis został wydany 30 stycznia 2015 roku. Gra dostępna jest na następujące platformy: Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360, Apple OS X oraz Linux. Główny nacisk kładzie się tutaj na podejmowanie często niełatwych decyzji oraz kształtowanie historii przez wybieranie odpowiednich opcji dialogowych. W tego typu produkcjach, prym wiodło amerykańskie przedsiębiorstwo Telltale Games. Swoją sławę zawdzięczają serii The Walking Dead z 2012 roku. Przez dłuższy czas nikt nie próbował rywalizować z Telltale Games. Dopiero studio Dontnod Entertainment podjęło taką próbę w 2015 roku, kiedy na światło dzienne wyszła gra Life is Strange. Charakterystyczna epizodówka przedstawia pewną historię jednocześnie zmuszając gracza do kreowania fabuły przez dokonywanie wyborów. Końcowy efekt, pomimo niewielkich niedociągnięć, okazuje się być fenomenalny.
Fabuła Life is Strange
Główną bohaterką gry Life is Strange jest Maxine Caulfield, studentka szkoły Blackwell Academy w Oregonie. To typowa nieśmiała, cicha nastolatka, która nie wchodzi nikomu w drogę. Jest miłośniczką fotografii, poznajemy ją w chwili, kiedy musi zdecydować, jakie zdjęcie ma wybrać na zbliżający się konkurs. W jednej chwili wszystko zmienia się o 180 stopni, gdy Maxine podczas niezwykle stresującej sytuacji budzi w sobie zdolności do manipulowania czasem.
Tu historia zaczyna nabierać tempa. Maxine, wraz ze swoją przyjaciółką Chloe, postanawia wykorzystać swoje moce w niezwykle szczytnym celu. Pragnie odnaleźć zaginioną kilka miesięcy wcześniej dziewczynę, Rachel Amber, również studentkę Blackwell Academy. Naginanie czasoprzestrzeni sprowadza na dziewczyny poważne konsekwencje. Choć zamiary były spowodowane najlepszymi intencjami, to w rzeczywistości doprowadzić mogą do wielkiej katastrofy. Maxine w swoich wizjach widzi straszliwy huragan, który za kilka dni ma zniszczyć jej rodzinne miasto.
Obyczajowość w grze
Scenarzyści stworzyli niesamowitą grę, która porusza wiele problemów. Manipulacja czasem budzi jednoznaczne skojarzenia z filmem „Efekt motyla”. Najbardziej wyeksponowane zostały tutaj zbliżający się huragan, manipulacja czasem, przez główną bohaterkę, a także epizod dotyczący śledztwa w sprawie zniknięcia Rachel. Być może scenarzyści zastosowali to wszystko jako swoisty wabik, który miał przyciągnąć uwagę graczy i zachęcić ich do rozgrywki. W bardzo łatwy sposób udało im się zakamuflować istotę tytułu. Fabuła Life is Strange to historia o dorastaniu, o tym, że przychodzi taki moment w życiu, kiedy traci się kontrolę i nie ma się na wszystko wpływu. O tym, że niewinne żarty mogą doprowadzić niektóre osoby do ich kresu wytrzymałości. Gra pozwala na samodzielne wyciąganie wniosków, prowadzi gracza przez prezentowane obyczajowe wątki, które kształtują się na naszym ekranie. Zapewnia niesamowity rollercoaster emocji, zmusza gracza do podejmowania najtrudniejszych z możliwych wyborów. W każdej jednak chwili możemy cofnąć rozgrywkę i sprawdzić co się wydarzy, gdy wybierzemy alternatywne opcje.
Bohaterowie
Dontnod Entertainment zadbało o odpowiednią kreację bohaterów. Najbardziej interesującymi postaciami są: ojczym Chloe, który jako były wojskowy narzuca wszystkim swoją dyscyplinę, Warren- pasjonat nauki po uszy zakochany w Maxine oraz Victoria- zadufana, piękna i uprzykrzająca innym życie studentka. Jednych bohaterów od początku darzymy sympatią, a innych wprost nie cierpimy, z czasem nawet zmieniamy poglądy dotyczące niektórych postaci.
Manipulowanie czasem
Sednem tej rozgrywki jest prowadzenie dialogów z osobami, które nasza bohaterka spotyka na swojej drodze. Zdolności Maxine pozwalają wynieść to znacznie wyżej. Za każdym razem, kiedy stajemy przed wyborem odpowiedniego okna dialogowego, możemy sprawdzić jedną opcję, a następnie cofnąć czas i wybrać kolejną. Dzięki zdolności cofania czasu otrzymujemy możliwość wybrania najlepszej według nas wypowiedzi. Za jej pomocą możemy uzyskać nowe informacje, które przydadzą nam się w chwili, gdy nie będziemy znali odpowiedzi na zadane pytanie. Jedyne, co nas ogranicza, to czas, który upłynął od konkretnej akcji, Maxine bowiem może cofnąć go o maksymalnie kilkadziesiąt sekund. Specjalna spirala pokazuje miejsca, w których dokonane zostały ważne decyzje. Max w czasie zmiany czasu zachowuje jednak pamięć i świadomość, co więcej ma możliwość zmieniania swojego położenia oraz poszczególnych przedmiotów.
Jak wpływa zmiana decyzji?
Podejmowane decyzje w grze mają swoje konsekwencje. Zazwyczaj wyboru dokonujemy z dwóch kiepskich możliwości, które nie wpływają od razu na fabułę gry. Ujawniają dopiero długofalowe konsekwencje, których w żadnych wypadku nie można już zmienić, bo jest za późno. Każde odwiedzane przez nas pomieszczenie bogate jest w dużą liczbę przedmiotów, którym można się przyjrzeć bliżej. Można także rozmawiać z wieloma bohaterami, przy czym Maxine na bieżąco komentuje poczynania w swoim dzienniku.
Tempo akcji
Tło jest nadzwyczaj bogato nakreślone, co odbija się negatywnie na tempie całej akcji. Wyróżnia się tutaj jeden epizod, kiedy na Max czeka na parkingu przyjaciel. Z jednej strony powinna się spieszyć, ale z drugiej strony musi po drodze rozmawiać z kilkoma osobami, rozwiązywać zagadki i słuchać muzyki. Może i gracz kieruje bohaterką, jednak to twórcy stawiają go w takiej sytuacji. Choć Max powinna się spieszyć, to musi wykonywać zadania nakazane, bo w innym przypadku przegapi sporo bardzo ważnych detali, które mogą mieć znaczenie na późniejsza rozgrywkę. Budowanie takiego tła w trakcie pierwszego epizodu odgrywa jednak znaczącą rolę we wprowadzeniu gracza w świat Maxine. Umożliwia poznanie panujących zasad oraz odpowiednie wczucie się.
Grafika i dźwięk w Life is Strange
Life is Strange to doskonała oprawa wizualna. Grafika, jaka zaprezentowana została w grze charakteryzuje się wspaniałą plastycznością, jest nasycona ciepłymi kolorami, które w połączeniu z nastrojowym soundtrackiem tworzą niepowtarzalny klimat. Przedstawiane pokoje są pełne przedmiotów, które ukazane zostały z zachowaniem dbałości o najmniejsze szczegóły. Pierwszy plan okazuje się być niesamowicie rozbudowany. Minusem jest tu zdecydowanie praktyczny brak synchronizacji kwestii wypowiadanych przez bohaterów z ruchem ich ust. W większości czasu nawet nie poruszają wargami, co staje się czasem nawet irytujące. Plusem są natomiast doskonałe dialogi, jakie podkładają aktorzy dla poszczególnych bohaterów. Wczuwają się w rolę, wypowiadają poprawnie swoje kwestie, a niektórzy wyróżniają się miękką barwą, która umila słuchanie wypowiadanych kwestii.
Polecane komputery do Life is Strange