Jest to technika, którą stosuje się w grafice komputer, aby zmniejszyć zniekształcenia wynikające z konwersji obrazu o wysokiej rozdzielczości do mniejszej.

Efekt poszarpanych linii można zminimalizować poprzez zwiększenie rozdzielczości monitora, dzięki czemu piksele będą na tyle małe, że ludzkie oko nie będzie w stanie odróżnić ich indywidualnie. Nie jest to dobre rozwiązanie, jednakże obrazy są wyświetlanie w oparciu o ich rozmiar. Pojedynczy piksel obrazu może zajmować wiele pikseli na monitorze tym samym uniemożliwi on maskowanie postrzępionych krawędzi za pomocą wyższej rozdzielczości monitora. W tym przypadku jest już wymagany antyaliasing.

Jak działa antyaliasing?

Antyaliasing

Po zastosowaniu antyaliasingu postrzępione krawędzie są usuwane poprzez subtelne zmiany kolorów wokół linii, oko jest wtedy oszukiwane i wydaje się, że krawędzie nie są postrzępione. Te znikome zmiany w kolorach wokół krawędzi obrazu, sprawią wrażenie, że linia jest prawdziwa. Zmiany tych kolorów są wykonywane na taką małą skalę, że ludzkie oko nie może wykryć w normalnych okolicznościach, że coś jest nie tak. Aby zobaczyć, że obraz zostały poddany antyaliasingowi, musiałbym on zostać odpowiednio powiększony.

Wygładzanie jest często realizowane za pomocą kart graficznych i gier komputerowych. W zależności od zastosowania mogą być stosowane różne metody antyaliasingu. Technika ta również jest stosowana w fotografii cyfrowej.

Polecane gry